SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ 2026
Výcvikový program "SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ pro pomáhající profesionály" je komplexní vzdělávací, tréninkový a supervizní program určený zájemcům, kteří se chtějí profesně rozvíjet a realizovat jako supervizoři a/nebo kouči, a to zejména v oblasti pomáhajících profesí, především v sociálních a zdravotnických službách. Vhodný je též pro vedoucí pracovníky (manažery) institucí, působících v této oblasti.
Akreditace programu
Rozsah a obsah 560hodinového dvouletého výcvikového programu odpovídá evropským standardům supervizora i obvyklým požadavkům na kvalifikaci supervizora působícího v ČR. Standardy obvyklé pro poskytování služeb kouče tento výcvikový program svým obsahem i rozsahem značně převyšuje.
Vzhledem k tomu, že v ČR neexistuje žádná jednoznačně uznávaná akreditační autorita pro supervizní či koučovací výcvikové programy, nenese tento program žádnou státem uznávanou akreditaci.
Tématické zaměření programu
Orientační přehled témat výcviku (číslování témat neodpovídá pořadí jednotlivých setkání)
|
1. |
Zahájení výcviku, nabídka + očekávání účastníků Podmínky úspěšné spolupráce v rámci výcvikového procesu Doladění výcvikového plánu s ohledem na individuální potřeby účastníků Základní (obecná) východiska pro práci s tématy: - Systemický přístup – charakteristika, základní filozofická a teoretická východiska - Supervize a koučování – jejich základní charakteristiky, principy a jejich odlišení od jiných forem profesionální práce s lidmi Příprava na supervizi / koučování Etika supervizní a koučovací práce Osobnostní předpoklady a zdroje pro práci kouče a supervizora Supervizní / koučovací kontrakt – práce s kontextem, teorie systémů, hierarchie objednávek (Ernst Salamon), dojednávání kontraktu o supervizi a koučování, práce s bezpečím a péče o rámcové podmínky spolupráce na počátku i v průběhu spolupráce Implementace supervizní a/nebo koučovací podpory do systému organizace – rady, typy, praktická vodítka, úskalí |
|
2. |
Individuální supervizní / koučovací rozhovor – práce se supervidovaným / koučovaným, který je současně jediným zadavatelem objednávky Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení individuálního supervizního / koučovacího rozhovoru Trénink vyučovaných metod |
|
3. |
Principy vedení rozhovoru v „na řešení zaměřeném přístupu“ (Solution Focused Approach by Steve de Shazer et al.) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupu Definice problému, procesu změny, řešení (cíle) a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc hledající a pomáhající, spolupracující partneři) |
|
4. |
Principy vedení rozhovoru v „zakázkovém modelu“ (Kurt Ludewig a hamburská systemická škola) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupu Supervize / koučování – nástroj pomoci či nástroj (sociální) kontroly Definice stížnosti, objednávky, zakázky a její realizace a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc žádající a pomoc nabízející a realizující, kontrolující (pečující, opatření přijímající) a kontrolovaný) Trénink vyučovaných metod |
|
5. |
Individuální koučování – příprava individuálních rozvojových supervizních a/nebo koučovacích projektů účastníků Reflexe, identifikace a podpora zvládání metodických nástrojů jednotlivých účastníků Podpora při formulování vlastních profesionálních supervizích a/nebo koučovacích nabídek účastníků Trénink vyučovaných metod |
|
6. |
Sebereflexe a reflektování pozice, role a způsobů práce supervizora / kouče v systému a procesu supervize / koučování Práce s předpoklady: Analýza způsobů myšlení a práce s předpoklady supervizora / kouče Reflektování průběhu a hodnocení výsledků supervize / koučování Trénink vyučovaných metod |
|
7. |
Skupinová supervize / koučování – kontext práce se supervidovaným(i) a/nebo koučovaným(i), kdy zadavatelem objednávky je někdo třetí Specifika systemické práce se skupinou (supervize ve skupině, skupinová supervize) – formy a způsoby organizace (vedení a řízení) skupinové práce, práce s modely, práce s konceptem skupinové dynamiky, vztah supervizor / kouč a skupiny, pozice supervizora ve skupině Konstruktivistický koncept (pojetí) skupiny a z něho plynoucí vodítka pro praxi Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení skupinového supervizního / koučovacího rozhovoru Skupinová pravidla podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika při práci ve skupině Práce se supervizorovi svěřenou mocí a doprovázení a řízení skupinového supervizního procesu Trénink vyučovaných metod |
|
8. |
Specifika systemické práce s týmem (supervize / koučování týmu) Konstruktivistický koncept (pojetí) týmu a z něho plynoucí vodítka pro praxi Zásady týmové spolupráce – sociálně konstrukcionistické pojetí Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení týmového supervizního / koučovacího rozhovoru Pravidla pro práci v týmu podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika týmové spolupráce Trénink vyučovaných metod |
|
9. |
Specifika supervize / koučování v kontextu sociální práce Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
|
10. |
Specifika supervize / koučování v kontextu zdravotnictví a ošetřovatelství Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
|
11. |
Specifika supervize / koučování v kontextu školství a vzdělávání dospělých Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
|
12. |
Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v neziskovém sektoru Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
|
13. |
Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v ziskovém sektoru Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
|
14. |
Prezentace a obhajoby závěrečných prací Závěrečné hodnocení výcviku Předání certifikátů absolventům výcviku Zakončení výcviku |
Odborná garance
MUDr. František MATUŠKA je absolventem komplexního psychoterapeutického výcviku v ericksonovském přístupu (Institut Miltona H. Ericksona v Brně, PhDr. Juraj Barbarič, 1996-1999), rozvíjí teoretické základy tohoto přístupu i psychoterapeutickou a hypnoterapeutickou praxi vedenou v rámci soukromé Psychoterapeutické kliniky HERMÉS Group v Praze, jejímž je zakladatelem.
Působil řadu let jako lektor (a nadále pracuje jako supervizor) výcviku v systemickém přístupu Umění terapie (ISZ-MC Praha a G-I Praha). Systemický přístup k psychoterapii, koučování a supervizi představuje vedle strategických přístupů druhý klíčový zdroj jeho klinické praxe i vzdělávacích aktivit.
Byl spoluzakladatelem Institutu pro koučování a supervizi a vedl pod jeho hlavičkou výcvik Systemická supervize a koučování (I-KOS Praha). I nadále realizuje tento komplexní výcvikový program pro supervizory a kouče z oblasti pomáhajících profesí, t. č. pod záštitou Vzdělávacího a tréninkového institutu HERMÉS Praha, kde organizuje, lektoruje a superviduje řadu dalších vzdělávacích a tréninkových programů určených pomáhajícím profesionálům.
Kromě výše uvedeného ericksonovského výcviku absolvoval sebezkušenostní trénink a teoretické i supervizní vzdělávání ve skupinové psychoanalytické psychoterapii (ČSPAP Praha, PhDr. Michael Šebek, PhDr. Luděk Vrba a PhDr. Marie Hošková, 1993-1998), výcvik v systemické terapii (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad a Mgr. Zdeněk Macek, 1998-1999), výcvik v systemické supervizi a koučování (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad, 2001-2002) a řadu dalších kurzů, workshopů a seminářů (čeští lektoři: PhDr. Jiří Zíka, PhDr. Marie Pečená, PhDr. Hana Junová, PhDr. Hana Vyhnálková aj., zahraniční lektoři: Ernst Salamon, Imelda McCarthy, Harlene Anderson, Ferdinand Wolf, Steve de Shazer, Insoo Kim Berg, Scott D. Miller aj.)
Lektor programu
Lektorem výcviku je MUDr. František Matuška.
Supervizoři výcviku, u nichž mohou frekventanti absolvovat potřebné penzum individuálních supervizních konzultací, jsou uvedeni v Seznamu supervizorů výcviku Systemická supervize a koučování.
Rozsah programu
Celkový rozsah Výcviku je 560 hodin vzdělávání, tréninku supervizních a koučovacích dovedností, intervize a supervize vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe frekventanta a nezbytného samostudia.
Souhrnných 600 hodin výcviku zahrnuje tyto aktivity:
· 200 hodin – přímá výuka a trénink pod vedením výcvikového lektora realizovaná v rámci výcvikových setkání
· min. 50 hodin – vlastní cvičná supervizní a/nebo koučovací praxe účastníka, která je průběžně monitorována ve výcvikové supervizi
· 56 hodin – supervize vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe účastníků vedená supervizorem Institutu realizované ve skupině v rámci výcvikových setkání
· min. 10 hodin – individuální supervize (individuální supervizní konzultace si dojednává, realizuje a hradí účastník výcviku individuálně, během supervizí spolupracuje min. se dvěma ze supervizorů, které si vybere ze Seznamu supervizorů Institutu zveřejněném na webu www.hermesgroup.cz)
· min. 48 hodin – intervize supervizní a/nebo koučovací praxe realizované v peer skupinách frekventantů výcviku, monitorované a reflektované ve výcvikových setkáních
· 120 hodin – samostudium (práce s teoretickými zdroji dle zadání a zpracování závěrečné písemné práce)
· min. 60 hodin – zpracování 6 prezentovaných kazuistik (5 v průběhu výcviku + 1 závěrečná k obhajobě)
· 16 hodin – prezentace a obhajoby závěrečných prací účastníků realizované ve výcvikové skupině
Výcvikový program je rozložen do 17 dvoudenních setkání (11 z nich tvoří tzv. 1. ročník a 6 dalších pak tzv. druhý ročník výcviku), během nichž je realizováno 200 hodin přímé výuky a tréninku + 56 hodin skupinové supervize + 16 hodin prezentací a obhajob závěrečných prací účastníků, a 10 h individuálních supervizí, tj. celkem 282 hodin odvedených lektorem a supervizory Institutu pro supervizi a koučování HERMÉS, s.r.o., Praha.
V mezidobích mezi jednotlivými výcvikovými setkáními plní účastník další výcvikové povinnosti (a pro ně vymezené časové penzum), tj. vede svoji supervizní a/nebo koučovací praxi (min. 50 hodin) pod supervizí ve výcviku, účastní se práce své peer intervizní skupiny (min. 48 hodin) + studuje literaturu a další doporučené zdroje, plní na mezidobí zadané úkoly a zpracovává závěrečnou písemnou práci (min. 120 hodin), reflektuje min. 6 vlastních kazuistik (ucelených případů) prostřednictvím vlastní práce s jejich audio/videozáznamy a připravuje jejich prezentace do výcvikové skupiny (min. 60 hodin), celkem tak absolvuje dalších 272 hodin systematizovaného samostudia, vzdělávání, tréninku a supervize.
Úroveň dosažených znalostí a dovedností jednotlivých účastníků bude v průběhu výcviku reflektována a společně hodnocena tak, aby účastník průběžně dosahoval těchto výsledků:
- Po úvodních 6 setkáních (tj. po cca 180 hodinách výcviku: Účastník se zorientoval v základním teoretickém a metodickém zázemí, osvojil si základní techniky individuálního koučování a supervize v chráněném prostředí výcvikové skupiny a základy technik práce se sebou, což vytváří podmínky pro sofistikovanější uplatňování vyučovaných postupů vůči koučovanému/supervidovanému. Účastník je připraven zahájit svoji vlastní supervizní a/nebo koučovací praxi vedenou pod supervizí výcvikových lektorů a supervizorů. Do své praxe/firmy/organizace vnáší nové formy myšlení, novou filozofii komunikace, vyjednávání, rozhodování, řešení, příležitostně uplatňuje osvojované techniky při práci s jednotlivými klienty/pracovníky. Má nachystaný (připravený, dojednaný) vlastní supervizní a/nebo koučovací projekt, který bude realizovat během dalšího výcvikového období.
- Po 11. setkání (tj. po cca 350 hodinách výcviku: Účastník rozšířil své vědomosti a dovednosti o teorii a metodiky práce s komplexními systémy v průběhu vedení, koučování a supervize skupin a týmů v reálném firemním prostředí, osvojil si nástroje vedení, supervize a koučování ve vlastním projektu monitorovaném a supervidovaném výcvikovou skupinou. Uplatnil individuální koučování a supervizi jako metodu ve vlastní (resp. ve vybrané) praxi/firmě/organizaci pod průběžnou supervizí a monitoringem výcvikové skupiny a lektorů. Je schopen a oprávněn nabízet a vést individuální, skupinové a týmové supervize a individuální a týmové koučování pod supervizí výcviku.
- Po 16. setkání (tj. po cca 520 hodinách výcviku: Účastník plně rozvinul své koučovací a supervizní aktivity dle svého individuálního projektu a zaměření, má zkušenosti s prací s jednotlivci, se skupinou i s týmem, tyto zkušenosti zpracovával a dále rozvíjel pod supervizí výcviku. Získal tak další osobní zkušenost (sebezkušenost) s individuální i skupinovou formou supervize vedenou v systemickém duchu. Je schopen a oprávněn nabízet a realizovat individuální, skupinové a týmové supervize a individuální a týmové koučování pod supervizí výcviku.
- Po 17. setkání (tj. po 560 hodinách výcviku = úspěšný absolvent výcviku: Absolvent výcviku prokázal průběžném v celém výcvikovém procesu a při závěrečných obhajobách kompetence (vědomosti, dovednosti a schopnost reflexe a sebereflexe). Umí dojednávat a kontraktovat zakázku, vést a zakončit případovou práci dojednanou v rámci své supervizní a/nebo koučovací praxe (naplnit zakázku, provázet, podporovat a podněcovat klienta/y při stanovování, realizaci a dosahování jimi definovaných cílů), a to jak při práci s jednotlivci, tak i při práci se skupinami či týmy. Je schopen a oprávněn k zahájení samostatné supervizní a koučovací praxi s jednotlivci, skupinami a týmy. Je si vědom užitečnosti podpory formou supervize při rozvoji své vlastní praxe.
Časový harmonogram
Termíny setkání pro 1. ročník
- setkání:18. - 19. května 2026
- setkání: 22. - 23. června 2026
- setkání: 27. - 28. července 2026
- setkání: 31. srpna - 1. září 2026
- setkání: 5. - 6. října 2026
- setkání: 9. - 10. listopadu 2026
- setkání: 7. - 8. prosince 2026
- setkání: leden 2027
- setkání: únor 2027
- ...
Dvoudenní výcvikové setkání zahrnuje 16 výukových hodin vzdělávání a tréninku
1. den: 10.00 – 17:30 h (1,5 hodiny polední pauza)
2. den: 9:00 - 16:30 h (1,5 hodiny polední pauza)
Místo konání
Výcviková setkání probíhají v Institutu pro supervizi a koučování HERMÉS na adrese Ctiradova 10, Praha 4 - Nusle. Po dohodě se skupinou může výjimečně proběhnout některé ze setkání jako „výjezdní“ v některém z k tomu vhodných penzionů v ČR.
Počet účastníků
Výcvikový program je dimenzován na práci 12 - 15 účastníků, max. počet účastníků v jednom výcvikovém běhu je 16 osob.
Přínos programu
Frekventanti získají ucelený přehled o teorii a metodice systemické supervize a koučování jakožto účinných formách vedení a (do)provázení (podporování, pomáhání) jednotlivců, pracovních týmů i organizací. V tréninku si osvojí praktické dovednosti nezbytné pro úspěšné vedení konzultací a v sebezkušenostním procesu se sami přesvědčí o účinnosti a užitečnosti těchto způsobů profesionální práce. Součástí výcviku je též samostatná práce s teoretickými zdroji (práce na zadaných úkolech, studium odborné literatury) a průběžné dokumentování vlastního praktikování prostřednictvím videozáznamů frekventanty vedených supervizních konzultací a manažerských či koučovacích rozhovorů.
Cílem programu je vybavit frekventanty pro samostatnou práci supervizorů, koučů a manažerů (vedoucích pracovníků) schopných nabízet své profesionální služby jednotlivcům i organizacím v místech svého působení a pokrýt tak narůstající poptávku po těchto službách. Současně výcvik nabízí aktivní podporu účastníkům při zahájení a rozvoji jejich vlastních supervizích a koučovacích praxí.
Požadavky na účastníky
Podmínky absolutoria programu
- plná účast na všech výcvikových setkáních a aktivní spolupodílení se na utváření jejich programu. Případnou absenci lze nahradit formou individuálně dojednaného doučování, placeného nad rámec výcviku v předem smluvně sjednané ceně hodinové konzultace lektora, kdy 1 individuální výuková hodina je považována za ekvivalent jednodenní účasti na výcvikovém setkání. Tímto způsobem lze nahradit absence na programu v maximálním rozsahu 20 % z celkových 320 hodin prezenční výuky a skupinové supervize.
- absolvování min. 40 hodin společné práce v intervizní peer skupině
- absolvování min. 10 hodin individuální supervize
- zpracování a odevzdání všech písemných úkolů zadaných v průběhu výcvikového programu
- předložení podkladů dokladujících portfolio min. 50 hodin vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe účastníka
- prezentace a úspěšné „započtení“ min. 5 ucelených případů v průběhu celého výcviku. Za ucelený případ považujeme případ čítající 3 a více monitorovaných (tzn. audio a/nebo videozáznamy + jejich písemné reflexe) po sobě jdoucích konzultací, během nichž je zpracováváno dojednané téma a je naplněn kontrakt (tj. je naplněna zakázka, dosaženo cíle či min. významné a zřetelné změny v klientem řešených záležitostech)
- prezentace a obhajoba práce na případu (tj. 6. případ) před odborným garantem výcviku a před výcvikovou skupinou – podkladem pro obhajoby je písemně zpracovaná kazuistická práce monitorující vznik, průběh a ukončení spolupráce v rámci případu zpracovaná v rozsahu 15-20 stran textu, v němž účastník komentuje (reflektuje) svoji práci a přínos v konkrétní kauze, uvádí svoji práci do souvislosti s koncepcemi ve výcviku vyučovaných přístupů systemického koučování a supervize; prezentace písemné práce je při obhajobách ilustrována videoukázkami z min. 2 sezení, vypovídajícími o kvalitě práce obhajujícího
Přerušení výcviku
Při přerušení účasti ve vzdělávacím, tréninkovém a supervizním programu z důvodů na straně frekventanta se tomuto peníze do výcviku vložené nevracejí, účastník může (nejpozději) do 1 roku nastoupit do dalšího běhu výcviku; výcvik lze během studia přerušit pouze jednou.
Cena a způsob její úhrady
Základní cena za 17 výcvikových setkání zahrnující výuku a skupinovou supervizi (celkem 278 prezenčních hodin) je 120.000 Kč /2 roky (tato cena nezahrnuje náklady účastníka spojené s cestou a pobytem na setkání).
Platba za výcvik bude rozdělena do 2 dílčích splátek (za 1. ročník = 22 dní výcviku 77.000 Kč a za 2. ročník = 12 dní výcviku 43.000 Kč), na vyžádání účastníka lze realizovat úhradu v individuálně dojednané splátkové podobě s příplatkem (cenovým navýšením) za administraci individuálního splátkového kalendáře ve výši 1.000 Kč).
Individuální supervize (celkem 10 hodin) hradí účastník samostatně v cenách sjednaných přímo s jednotlivými supervizory (obvykle v doporučeném cenovém rozmezí 1.500 – 2.500 Kč / 1 supervizní hodinu).
Intervizní peer setkání – účastník si hradí pouze náklady spojené s realizací setkání se členy intervizní skupiny.
Náklady na pobyt během výcvikových setkáních taktéž nejsou zahrnuty v ceně výcviku a jsou hrazeny účastníkem nad rámec výše uvedených cen.